Tervetuloa

Huittisten apteekki on nykyaikainen apteekki, jolla on 160 vuoden perinteet. 

Apteekki sijaitsee K-Supermarket Lautturin talossa osoitteessa Särmänkatu 1. Sisäänkäyntimme on marketin ovien kautta.


Erityispalvelut: Reseptin uusinta
Palvelukielet: suomi, englanti
Palveluhenkilöt: Ammattitaitoinen henkilökuntamme neuvoo lääkitykseen ja terveydenhoitoon liittyvissä asioissa luotettavasti ja asiantuntevasti. Tavoitteemme on palvella jokainen asiakas mahdollisimman hyvin. Huittisten apteekki on täyden palvelun apteekki. Meiltä saat resepti- ja itsehoitolääkkeet, vitamiinit, sidetarpeet ja laadukkaat apteekkikosmetiikkatuotteet.

Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Huittisten apteekki
Särmänkatu 1
32700 Huittinen

Aukioloajat
ma-pe 9-19, la 9-16, su 12-16
Juhlapyhinä suljettu, poikkeuksena toisena pääsiäispäivänä sekä tapaninpäivänä palvelemme 12-16.

Puhelin
(02) 566 665
(02) 569 990 (fax)

Sähköposti
apteekki@huittistenapteekki.fi

Ajankohtaista

Syksyn aukioloajat

Palvelemme jälleen myös sunnuntaisin

Ma-pe 9-19

La 9-16

Su 12-16



APTEEKKI TIEDOTTAA

Apteekit palvelevat normaalisti koronavirusepidemian aikana.

Älä kuitenkaan tule flunssaisena apteekkiin. Pyydä tällöin toista asioimaan puolestasi. Puolesta asioidessa ota mukaan potilaan Kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä.

Puolesta asioinnin sähköisen valtuutuksen voi tehdä Suomi.fi-palvelussa.

THL suosittelee kasvomaskin käyttöä kaikille

29. marraskuuta 2021

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt suositustaan kasvomaskien käytöstä kansalaisille. THL suosittelee huonontuneessa epidemiatilanteessa, että sekä rokottamattomat että rokotetut käyttävät kasvomaskia julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan. Suositus koskee 12 vuotta täyttäneitä.

Kasvomaskia on hyvä käyttää kaikissa tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa ja joissa tartuntariski saattaa olla suuri. Tartuntariski on suurempi sisätiloissa kuin ulkona.

Erityisesti ihmiset, joilla ei ole rokotusten tai sairastetun taudin tuomaa suojaa, ovat alttiita tartunnalle ja heidän riskinsä tartunnan tai vakavan tautimuodon saamiselle on moninkertainen rokotettuihin verrattuna.

- Koronarokotus ei täysin poista tartunnan saamisen ja tartuttamisen riskiä. Virusta on tällä hetkellä paljon liikkeellä, joten myös rokotettujen kannattaa käyttää maskia, sanoo THL:n ylilääkäri Otto Helve.

Alueelliset viranomaiset voivat antaa omaa aluettaan koskevia maskisuosituksia, jotka perustuvat alueelliseen epidemiatilanteeseen. Lisäksi erilaisten tilaisuuksien järjestäjät voivat antaa omia maskisuosituksiaan, jotka koskevat heidän omia tilojaan.

On hyvä muistaa, että osa COVID-19-tartunnan saaneista ei saa lainkaan oireita tai oireet ovat hyvin vähäisiä, eivätkä he tästä syystä ole tietoisia tartunnastaan. Tartunnan saanut voi aiheuttaa muille tartuntariskiä oireettomanakin tai jo muutama päivä ennen oireiden alkua






APTEEKKI TIEDOTTAA

Kaikki hengitystieinfektiot eivät ole koronaviruksen aiheuttamia, myös kausi-influenssaa ja tavallisia flunssaviruksia on nyt liikkeellä. Kaikkien virusten leviämistä voi estää samoilla keinoilla. Näin estät hengitystieinfektioita aiheuttavia viruksia leviämästä:

NOUDATA MASKISUOSITUSTA

PESE KÄTESI VEDELLÄ JA SAIPPUALLA USEIN JA HUOLELLISESTI

Kotiin tai työpaikalle saapuessasi 

Ennen ruokailua 

Yskimisen tai aivastuksen jälkeen

WC-käynnin jälkeen. Kuivaa kätesi huolellisesti. Käytä julkisissa tiloissa aina kertakäyttöpyyhkeitä. Jos vesi-saippuapesu ei ole mahdollista, käytä käsien desinfektioainetta.

SUOJAA SUUSI JA NENÄSI KERTAKÄYTTÖNENÄLIINALLA, KUN YSKIT TAI AIVASTAT

Jos nenäliinaa ei ole, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi. 

Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin. 

VÄLTÄ TARPEETONTA KOSKETUSTA TARTUNTAVAARALLISIIN PINTOIHIN

Vältä koskettamasta kaiteita ja muita tukirakenteita julkisissa tiloissa ja kulkuvälineissä. 

Vältä koskettelemasta käsillä suuta, silmiä tai kasvojen aluetta. 

Vältä epidemiatilanteessa kättelemistä.

JOS EPÄILET SAANEESI TARTUNNAN

Influenssan oireita ovat korkea kuume, hengitystieoireet, kuten kurkkukipu, yskä ja nuha, jäsenten särky, vilunväristykset, päänsärky ja väsymys.

Koronaviruksen tyypillisiä oireita ovat kurkkukipu, yskä, kuume, hengenahdistus, lihaskivut ja päänsärky. 

Jos sinulla on syytä epäillä influenssa- tai koronavirustartuntaa, pysy kotona ja ota yhteys terveydenhuoltoon puhelimitse. 



Terveydeksi!-lehden uutisia

Alkoholin käytön vähentäminen pienentää aivoinfarktin riskiä

17. elokuuta 2022 – Runsas alkoholin käyttö altistaa aivoinfarktille, mutta riski myös pienenee, jos juomista vähentää, kertoo tuore tutkimus. Lue koko artikkeli

17. elokuuta 2022

Runsas alkoholin käyttö tunnetusti altistaa aivoinfarktille, mutta riski myös pienenee, jos juomista vähentää.

Tiedot käyvät ilmi tuoreesta korealaistutkimuksesta, jossa hyödynnettiin yli 400 000 aikuisen terveystarkastustietoja vuosilta 2009 ja 2011. Seurannan aikana 75 000 osallistujaa sairastui aivoinfarktiin.

Riski sairastua aivoinfarktiin pieneni 17 prosenttia, jos runsaasti alkoholia käyttävä vähensi juomistaan kohtuukäytön tasalle. Vastaavasti riski suureni 28 prosenttia, jos kohtuukäytöstä siirtyi runsaaseen kulutukseen.

Pienin aivoinfarktiriski havaittiin potilailla, jotka käyttivät kohtuudella alkoholia seurannan ajan. He sairastuivat 12 prosenttia epätodennäköisemmin kuin täysin raittiit, mutta havaintoon kannattaa suhtautua varauksella. Täysin raittiiden joukossa on entisiä alkoholisteja ja terveyssyistä alkoholin käytön lopettaneita, mikä vaikeuttaa vertailujen tekemistä.

Vuosittain noin 18 000 suomalaista sairastuu aivoinfarktiin. Sairastumisista valtaosa voitaisiin estää. Aivoinfarkteille ja muille aivoverenkiertohäiriöille altistavat muun muassa kohonnut verenpaine, runsas alkoholin käyttö, tupakointi, epäterveellinen ruokavalio ja vähäinen liikunta.

Tutkimus julkaistiin Stroke-lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Aktiivinen aivojen käyttäminen pienentää dementiariskiä

15. elokuuta 2022 – Koulutus, sosiaalinen ja aktiivinen elämäntapa sekä aivojen monipuolinen haastaminen pienentää dementiariskiä perinnöllisestä alttiudesta huolimatta. Lue koko artikkeli

15. elokuuta 2022

Dementian vaaraa voi tuoreen tutkimuksen perusteella pienentää, vaikka riski sairastua siihen olisi suurentunut. Koulutus, sosiaalinen ja aktiivinen elämäntapa ja aivojen monipuolinen haastaminen ovat avaimia tähän.

Tutkimus perustuu 1 200 brittiläisen vuonna 1946 syntyneen seurantaan. Heidän kognitiiviset kykynsä testattiin ensimmäisen kerran kahdeksanvuotiaana ja uudelleen 69-vuotiaana.

Osallistujat, jotka olivat kouluttautuneet enemmän, työskentelivät kognitiivisesti vaativammissa ammateissa, harrastivat paljon ja olivat sosiaalisia, saivat 69-vuotiaana keskimäärin parempia tuloksia muistia ja muita kognitiivisia mielentoimintoja mittaavissa testeissä. Myös lapsuudessa saadut hyvät tulokset kognitiivisissa testeissä ennakoivat parempia tuloksia 69-vuotiaana.

Aktiivisten osallistujien testitulokset heikkenivät lisäksi hitaammin kuin muiden riippumatta siitä, millaisia tuloksia he olivat saaneet lapsuuden testeissä. Heikko menestys lapsuuden testeissä ennakoi suurempaa riskiä sairastua dementiaan myöhemmin elämässä, mutta aktiivinen elämäntapa pienensi todennäköisyyttä.

Yhdessä aiempien tutkimusten kanssa tulokset vahvistavat käsitystä, jonka mukaan dementiaa voi ehkäistä tai ainakin lykätä käyttämällä aivojaan monipuolisesti ja pysymällä monin tavoin aktiivisena halki elämän. Myös terveellinen ja monipuolinen ruokavalio sekä liikunta voivat pienentää dementian riskiä, tutkimuksista tiedetään.

Tulokset julkaistiin Neurology-lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Lisänäyttöä mineraalisuolan terveyshyödyistä

12. elokuuta 2022 – Tavallisen suolan vaihtaminen mineraalisuolaan, jossa osa natriumista on korvattu kaliumilla, auttaa laskemaan verenpainetta ja siten myös ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja. Lue koko artikkeli

12. elokuuta 2022

Mineraalisuola, jossa osa natriumista on korvattu kaliumilla, auttaa laskemaan verenpainetta ja siten myös ehkäisemään etenkin sydän- ja verisuonitauteja ja niistä johtuvia kuolemia.

Tiedot käyvät ilmi 21 tutkimuksen ja 32 000 osallistujan tiedoista, jotka yhdistettiin ja analysoitiin uudelleen. Tutkimuksissa tarkasteltiin mineraalisuolan vaikutuksia verenpaineeseen, sydänoireisiin tai kuolleisuuteen.

Mineraalisuolaan vaihtaneiden systolinen verenpaine laski keskimäärin 4,6 mmHg ja diastolinen verenpaine keskimäärin 1,6 mmHg, analyysi osoitti. Vaikutus havaittiin riippumatta sukupuolesta, iästä, verenpainetasosta, mahdollisesta ylipainosta ja monesta muusta seikasta.

Yhteys oli sitä voimakkaampi mitä enemmän natriumia korvattiin kaliumilla. Jokainen 10 prosentin vähennys natriumissa liittyi 1,5 mmHg alhaisempaan systoliseen ja 0,95 mmHg alhaisempaan diastoliseen verenpaineeseen.

Viidessä tutkimuksessa, joissa tarkasteltiin kuolleisuutta ja sairauksia, mineraalisuolaan vaihtaminen pienensi riskiä sairastua tai menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin seurannan aikana. Myös kokonaiskuolleisuus oli vähäisempää.

Viime vuonna julkaistussa kiinalaistutkimuksessa mineraalisuolaan vaihtavien havaittiin säästyvän aivoverenkiertohäiriöiltä ja vakavilta sydän- ja verisuonitautioireilta noin 15 prosenttia todennäköisemmin kuin verrokkien, jotka jatkoivat tavallisen suolan käyttämistä. Myös tämä tutkimus oli mukana analyysissa. Nyt julkaistut tulokset vahvistavat kiinalaisten havaintoja ja osoittavat niiden pätevän myös muissa maissa ja väestöissä ympäri maailmaa.

Suomalaiset syövät suolaa kaksi kertaa enemmän kuin suositellaan. Suurin osa suolasta saadaan ravintolaruoasta ja tuotteista, joihin se on lisätty jo valmiiksi.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille